Kayveeyes Govt Orders Digest
11. Representation from Government servants on service matters
Gist of the orders
• This document concerns government servants' representations on service matters and emphasizes the importance of following proper channels.
• The document refers to existing instructions (MHA OM No. 118/52-Estt. dated 30th April, 1952 and MHA OM No. 25/34/68-Estt. (A), dated 20-12-1968) which state that government employees should address service-related grievances first to their immediate superiors.
• However, it has been observed that employees, including junior staff and service unions, frequently bypass these channels and directly write to high-ranking officials like Ministers and the Prime Minister, even involving Members of Parliament, which violates CCS (Conduct) Rules, 1964.
• While existing rules allow for advance copies to higher authorities and prescribe time limits for responses (acknowledgement/interim reply within one month), the practice of bypassing proper channels is viewed seriously.
• Such actions can be considered unbecoming conduct under Rule 3 (1) (iii) of the CCS (Conduct) Rules, 1964, and are liable to disciplinary action.
• All government servants should be made aware of these instructions, and those violating them should face appropriate consequences.
• இந்த ஆவணம் அரசு ஊழியர்களின் சேவை விஷயங்கள் தொடர்பான பிரதிநிதித்துவங்களைக் குறித்தும், சரியான வழிகளைப் பின்பற்றுவதன் முக்கியத்துவத்தை வலியுறுத்துகிறது.
• தற்போதைய அறிவுறுத்தல்களை (MHA OM எண். 118/52-Estt. ஏப்ரல் 30, 1952 மற்றும் MHA OM எண். 25/34/68-Estt. (A), டிசம்பர் 20-12-1968 தேதியிட்டது) இது குறிப்பிடுகிறது,
• அரசு ஊழியர்கள் சேவை தொடர்பான குறைகளை முதலில் தங்களது உடனடி அதிகாரிகளிடம் தெரிவிக்க வேண்டும்.
• இருப்பினும், ஊழியர்கள், இளநிலை ஊழியர்கள் மற்றும் சேவை சங்கங்கள் உட்பட, இந்த வழிகளை அடிக்கடி புறக்கணித்து, அமைச்சர்கள் மற்றும் பிரதம மந்திரி போன்ற உயர் அதிகாரிகளுக்கு நேரடியாக எழுதுவது கவனிக்கப்பட்டுள்ளது.
• நாடாளுமன்ற உறுப்பினர்களை ஈடுபடுத்துவது கூட CCS (நடத்தை) விதிகள், 1964 ஐ மீறுகிறது.
• தற்போதைய விதிகள் உயர் அதிகாரிகளுக்கு முன்கூட்டியே நகல்களை அனுப்பவும், பதில்களுக்கான காலக்கெடுவை (ஒரு மாதத்திற்குள் ஒப்புதல் / இடைக்கால பதில்) பரிந்துரைக்கவும் அனுமதிக்கும் அதே வேளையில், சரியான வழிகளை புறக்கணிக்கும் நடைமுறை தீவிரமாக கருதப்படுகிறது.
• இத்தகைய செயல்கள் CCS (நடத்தை) விதிகள், 1964 இன் விதி 3 (1) (iii) இன் கீழ் தகாத நடத்தை எனக் கருதப்படலாம், மேலும் ஒழுக்காற்று நடவடிக்கை எடுக்கப்படலாம்.
• அனைத்து அரசு ஊழியர்களுக்கும் இந்த அறிவுறுத்தல்கள் தெரியப்படுத்தப்பட வேண்டும், மேலும் அவற்றை மீறுபவர்கள் மீது உரிய விளைவுகளை எதிர்கொள்ள வேண்டும்.
Representation from Government servants on service matters
The undersigned is directed to refer to the Ministry of Home Affairs O.M. No. 118/52-Estt. Dated 30th April, 1952 on the subject mentioned above.
2. It has been envisaged in these instructions that whenever, in any matter connected with his service rights or conditions, a Government servant wishes to press a claim or to seek redress of a grievance, the proper course for him is to address his immediate official superior, or the Head of the Office or such other authority at the lowest level as he is competent to deal with the matter. Of late, it is observed that there has been a tendency on the part of officers at different levels to bypass the prescribed channels of representation and write directly to the high functionaries totally ignoring the prescribed channels. The problem is more acute in large Departments where often very junior employees at clerical level address multiple representations to the Minister, Prime Minister and other functionaries. Apart from individual representation, the service unions have also developed a tendency to write to the Ministries and Prime Minister on individual grievances. Some of these representations are often forwarded through Members of Parliament, in violation of Rule 20 of the CCS (Conduct) Rules, 1964.
3. Existing instructions clearly provide that representations on service matters should be forwarded through proper channel. The stage at which an advance copy of the representation may be sent to higher authorities has also been indicated. In M.H.A., O.M No. 25/34/68-Estt. (A), dated 20-12-1968 time limits for disposal of various types of representations have been prescribed. It is anticipated that an appeal or petition cannot be disposed of within a month of its submission, an acknowledgement or interim reply should be sent to the individual within a month.
4. Thus adequate instructions are available in the matter of submission of representations by the Government servants and treatment of the representations by the authorities concerned. As such submission or representations directly to higher authorities by passing the prescribed channel of communication, has to be viewed seriously and appropriate disciplinary action should be taken against those who violate these instructions as it can rightly be treated as an unbecoming conduct attracting the provisions of Rule 3 (1) (iii) of the CCS (Conduct) Rules, 1964.
5. It is requested that these instructions may be brought to the notice of all Government servants and appropriate disciplinary action may be taken against those who violate these instructions.
(DG (P) No. 11013/7/99-Estt.(A) dated 01.11.1999)
Post a Comment